Glad sommar önskar Kulturverket!

Kära publik, 

Det var en härlig och ovanligt varm midsommar! 


Vi tog en liten paus efter en mycket intensiv vår. Offentliga konserter med strålande musiker på Kulturverket och i Andersbergs festsal och arrangemang för förskolebarn på olika bibliotek. 


Vi avslutade vårens konserter i maj med härliga Radiant Arcadia på Stora Torg i samarbete med Gatuteatern, med HFAB på Andersbergsfestivalen och skolkonserter samt workshops. Radiant Arcadia kallar sig ett fredsband och vill förmedla att man kan vara bästa vänner trots olika religioner och kulturella bakgrunder. Viktiga budskap i dessa tider.




Årets "sommarbild" nedan är av det mer ovanliga slaget men visar på den mindre kända delen av vår verksamhet dvs konserter och workshops i förskolor och skolor. Bilden är av Claudia Müller, Sveriges första diplomerade blockflöjtist och hennes kollega kompositören och gitarristen Ola Sandström. De har spelat både på med gammal musik från medeltiden till nutid, klassisk, improviserad, folklig, barnsånger på en mängd olika instrument.





Nu läggs handen vid hösten 2026, året 2027 och vi kikar redan på 2028-29. 


I höst kommer den eminente klassiske gitarristen Magnus Andersson med både ny och traditionell musik. En japansk grupp från Okinawa på Najaden i i samarbete med Possibilitas. Vi har den kände grekiska lyraspelaren, Theodore Kourmatsis och Thor Ahlgren med unga musiker från avgångsklassen på musikhögskolan i Göteborg, inför deras turné i Grekland. Vi gästas också av riksspelemännen Carr med traditionell musik, sång och dans och vi arbetar även på att få hit en indisk grupp.


Utöver detta har vi Ethno on the Road, ett ungt internationellt band som möts på den stora festivalen i Falun. De spelar för skolor och samtidigt finns tid för samtal med publiken. Det är positivt när unga människor från olika länder får mötas. 


För barn på förskolor blir det föreställningen "Varulven" med riksspelemannen Anna Rynefors.


Sedan blir det Ayshe, en föreställning på temat hederskultur för yngre skolbarn som är en positiv och konstruktiv berättelse som kan bli en utgångspunkt för vidare samtal med barn i ämnet. Om man har ett svårt och för vissa känsligt ämne tänker vi att kultur är ett bra sätt att lyfta frågan på. Nu har vi äntligen lyckats tack vare nytt samarbete med Skolan mitt i byn på Andersberg.

Som vanligt en spännande blandning med musik för musikens skull och musik som även förmedlar viktiga budskap! 


Kulturverkets team önskar er en fortsatt härlig sommar.