Kulturverket program hösten 2024
Kulturverket
Söndag 15 september 16.00
"Jazz för alla öron"
Entré
MIRE III
Joona Toivanen - piano, Thomas Markusson - bas, Johan Björklund - trummor
15 september 2023 släpptes debutplattan ”Island Song” på det internationellt renommerade skivbolaget CAM Jazz. Trion har fått stöd från Kulturrådet för att turnera. Denna konsert spelades på Copenhagen Jazzfestival 2024 och upprepas på Kulturverket.
Joona Toivanen – piano. Bosatt i Lerum, ursprungligen från Jyväskylä, Finland. Joona har gjort lång internationell karriär som jazzpianist och kompositör med flera prisbelönta album i eget namn för bl.a. Blue Note, CAM Jazz och We Jazz samt turnéer världen över. Han är vinnare av Teosto-priset 2018 och flerfaldigt nominerad för finsk Grammis.
Thomas Markusson – kontrabas. Bosatt i Öjersjö och har sedan 25 år varit en del av den svenska och internationella musikscenen, både som sideman och bandledare. Genom åren har Thomas spelat och turnerat med bland andra Lee Konitz, Walter Lang, Magnus Öström och Corpo.
Johan Björklund – trummor. Bosatt i Göteborg. Flitigt verksam bandledare, kompositör, pedagog, projektledare m.m. Leder banden Johan Björklund
Dynamic Flavours och Thymeshift. Har genom åren hörts nationellt och internationellt med Änglaspel, Lina Nyberg, Parallel Activity, Emil Bishara, Johannes Lundberg, Räfven m.fl.
Island Song: https://youtu.be/mvd0TWaFdZw?si=4GZfRUOxo0eXiHej
Konserten görs i samband med Musik över Kattegatt.
Kulturverket
Söndag 29 september kl 16.00
Ongaku 音楽
Musik på japanska - En minimalistisk konstart
Japansk kotoduo spelar japansk musik med shakuhachi flöjt
Ayumi Shimonoto - koto, sång, Yuka Sakura - koto, Kiku Day - shakuhachi
Ayumi Shimonoto - koto och sång Ayumi Shimonoto är en koto- och shamisen-artist från Yamada School. Hon har tagit kandidat-och masterexamen från Tokyo University of Arts i och varit lektor vid Tokyo University of Arts och Gunma University. Sedan 1993 har hon spelat många konserter med traditionell japansk och modern musik. Hon har uppträtt i många genrer, inklusive traditionell japansk musik, dans, buddhistisk chanting, Gagaku och teaterrecitationer, och deltar i en mängd olika relaterade aktiviteter, inklusive radiosändningar, CD-projekt, filmljudspår och scenproduktioner.
Utöver sin klassiska repertoar har hon beställt och uruppfört många nya verk från samtida tonsättare som Makoto Moroi, Yūji Takahashi, Norio Fukushi och andra.
2021 producerade Shimonoto "Sōkyoku x Gagaku: The Japanese Classics and Contemporary", en konsertvideo som syftar till att fördjupa förståelsen för Sōkyoku – kompositer för koto – och att uppmuntra erkännande av japansk traditionell musik genom ett kulturellt utbyte.
Yuka Sakura – koto Yuka Sakura är en kotospelare av kotomusik i Yamada-stil. Hon började lära sig koton från sin mamma Ayumi Shimoto vid tre års ålder. Från 15 års ålder studerade hon Nagauta Shamisen med Gosami Kineya.
Hon tog examen från Tokyo University of the Arts High School, Institutionen för Musik. Hon är för närvarande en andraårsstudent (med huvudämne i Yamada-ryu kotomusik) vid institutionen för japansk musik, fakulteten för musik, Tokyo Konstuniversitetet.
2019 och 2023 följde hon med Ayumi Shimonoto på hennes Danmarksturné. De håller både workshops och konserter i Danmark och Sverige.
Kiku Day - shakuhachi (DK) Kiku Day är en shakuhachi-spelare och etnomusikolog – och en världsresenär från Köpenhamn, Danmark. Hon arbetar i korsningen av framförande av traditionell shakuhachi-musik, samtida musik, komposition och improvisation, etnomusikologi, historia, politik, meditation och skrivande.
Hon är en av grundarna av European Shakuhachi Society (ESS) där hon var ordförande 2009-2019. Tillsammans med Michael Soumei Coxall, initierade hon European Shakuhachi Summer School och Festival 2006 – en festival som hålls i ett nytt land varje år. Dag var dessutom ordförande för World Shakuhachi Festival 2018 som hölls av Goldsmiths, University of London. World Shakuhachi Festival är den största samlingen av shakuhachi-spelare i världen, och hålls ungefär vartannat år.
Konserten genomförs i samarbete med Musik över Kattegatt.
All världens musik på Andersberg
FRI ENTRÉ
Grönevångs Torg 2 (ingång till höger om Balkan Grill)
Lördag 12 oktober kl 16.00.
Musikalisk magi från Mellanöstern med Bosphorus ensemble
Efter succén för några år sedan presenteras en ny omgång av Bosphorus för alla som har öppna öron!
Bosphorus bildades 2016 och har sin bas i Göteborg. Efter lyckade turnéer i regionerna Halland och Västra Götaland med skolkonserter, workshops och offentliga konserter med kulturskoleungdomar, fortsätter orkestern verka i området. Den är en smältdegel för musiker från många länder och de delar passionen för musik från Mellanöstern. Musiken är en blandning mellan klassisk och traditionell musik från olika orientaliska platser. Målet är att bygga broar mellan kulturer och sammanföra människor via musiken, vilket man verkligen lyckats med!
Kulturverket
Söndag 20 oktober kl 16.00
Originella osannolika Operation Opera slår till igen!
"Pavlovs Hund & Schrödingers katt – Den eviga återuppståndelsen”
Foto: David Guvå.
David Hornwall (sång), Hedvig Jalhed (sång), Martin Berggren (piano), Per Knagg (bas),
David Hahne (trummor)
I den labyrint som utgör det mänskliga psykets irrgångar springer en hund och en katt likt råttor jagade av en rovfågel. De vill ut ur boxen och söker sig mot ljuset. De sjunger till månen, mamma och mänskligheten i yra och ångest.
När nyoperakompaniet Operation Opera återvänder till musiken i sångspelet Pavlovs hund & Schrödingers katt från 2014 blandas återigen operasångarnas flödande stämmor med bandets blå toner. För djuren i den musikaliska fabeln faller bitarna på plats om och om igen i både olika och lika konstellationer, liv och död flyter ihop och rymden tar aldrig slut. De återkommer för evigt som sig själva och andra i en ständig jagupplösning där stilarna krockar och rytmen regerar.
Konserten tar cirka en och en halv timme och är uppdelad i två delar med paus. Utöver konsertupplevelsen där musiken framförs live finns fyra musikdramatiska musikvideor från projektet att njuta av.
Konsertlängd: Cirka en och en halv timme med paus
Speldatum och -plats: 19 oktober 2024 16.00, Kulturverket i Onsjö
Medverkande: David Hornwall (sång), Hedvig Jalhed (sång), Martin Berggren (piano), Per Knagg (bas) och David Hahne (trummor)
Text och musik: David Hornwall och Hedvig Jalhed
Projektet genomförs med stöd av: Region Halland och Halmstads kommun
Idé, koncept och utformning: David Hornwall, Hedvig Jalhed och Mattias Rylander
Text och musik: David Hornwall och Hedvig Jalhed
Regi: David Hornwall och Hedvig Jalhed
Sång: David Hornwall och Hedvig Jalhed
Klaviaturer och kör: Martin Berggren
Bas och kör: Per Knagg
Trummor och kör: Andreas Baw
Theremin och dragspel: David Hornwall
Koreografi och dansare: Gustaf Jönsson
Make-up-artist: Sofie Eliasson
Kostym och rekvisita: Mattias Rylander
Ljud och mixning: Joakim Dahlström, Sweetspot Studio
Fotograf: David Guvå
B-foto: Gabriel Guvå
Klippning: Mattias Rylander
Exekutiv producent: Hedvig Jalhed
Produktionsassistent: Hadi Ali
Location-scout: Maths Jalhed
Föreställningen görs i samarbete med Operation Opera och Kulturverket.
Kulturverket
Söndag 10 november kl 16.00
Kinesisk musik på uråldriga instrument
Sällsynt besök av mästarmusiker från Hong Kong
Wong Lok Ting, erhu (tvåsträngad stråkfiol) och Jason Lau, guzheng (plockad cittra)
Upptäck skönheten i novembers melankoli med oss genom att lyssna till Fiskarens skymningssång, Dyster doft, Gemålens klagosång, Buddistiska tempelklockor mm
Konserten innehåller duetter och solon i traditionell, arrangerad och ny musik. Några är nya kompositioner eller nya arrangemangsamt en typ av traditionell ensemblemusik, med yehu (en variant av stråkfiol som används i kantonesisk musik) som huvudinstrument.
Wong Lok Ting, en ung huqin/erhu-virtuos tog kandidatexamen från Hong Kong Academy for Performing Arts (HKAPA) 2001, där hon studerade erhu under Tong Leung-tak, med en dubbel-moll i Banhu och i Guqin under Leung Lai-wan. Hon fick ett antal stipendier för att vidareutbilda sig på fastlandet under Huqin-mästarna Chen Yaoxing, Min Huifen, You Jishun, Li Heng, Shen Cheng m fl. Magisterexamen i musik (performance) vid HKAPA 2012, med huvudämne i Gaohu under ledning av Yu Qiwei. 2005 bildade hon Huqin-ensemblen, "Hulala", tillsammans med andra studenter från HKAPA för att främja nya kompositioner i Huqin. Wong Lok-ting var med i Hong Kong Chinese Orchestra mellan 2006 och 2018, och fungerade först som Huqin-spelare och senare som Huqin Co-rektor och Gaohu-rektor.
Hon har turnerat med orkestern, spelat solo och ensemble, även som huvudspelare i många utländska konserter. Wongs Erhu hörs ofta i filmer och tv i Hongkong, som filmen "Kung Fu Hustle", tv-dramaserier inklusive "Beyond The Realm Of Conscience", "Rosy Business", "Succession War", "Deep in The Real" of Conscience” och “The Story of Yanxi Palace”.
Efter att ha flyttat till Storbritannien bildade Wong med vänner musikgruppen 'Brew Ensemble’. Ensemblen strävar efter en fri och öppen miljö för att vara en brygga mellan östlig och västlig musik och kultur.
Jason Lau studerade vid universitetet i Hong Kong och fick examen med högsta betyg 2002 och M.Phil. i Etnomusicologi 2007. Han har arbetat som frilans för Hong Kong Chinese Orchestra (zheng-spelare) och i Hong Kong Sinfonietta (slagverkare). Förutom västerländsk klassisk och traditionell kinesisk musik, har Jason varit aktiv inom populära och kommersiella musikarenor och deltagit flitigt i filmmusik och populärmusik. Jason har varit zheng-instruktör vid Chinese University of Hong Kong och Education University of Hong Kong, föreläsare vid The Hong Kong Academy for Performing Arts och HKU Space Community College.
Jason är zhengspelare i ett Hongkongbaserat fusionsband SIU2, som har turnerat i större städer i Europa, Asien och Australien under de senaste 15 åren. Han är också en zheng-lärare vid Institutionen för musik vid Royal Holloway University of London.
Erhu kallas också kinesisk fiol men har bara två strängar. Den är från 900 talet e kr. Klangen har en längtans ton och sensibilitet.
Guzheng är ett stränginstrument men många stänger över en stor resonanslåda, som började användas redan på 400-talet f Kr. Det plockas med fingrarna med eller utan plektrum.Tonerna är spröda men man kan spela med kraft och starkt uttryck med de många strängarna. Guzheng är förebild för japansk koto och andra liknande instrument i Asien.
All världens musik på Andersberg
Lör 16 nov kl 16.00.
FRI ENTRÉ
Grönevångs Torg 2 (ingång till höger om Balkan Grill)
Gothenburg Gadjos
"Med musiken i blodet”
Gadjos är Skandinaviens hetaste Balkan band. Deras respekt för tradition kombineras med musikalisk och teknisk skicklighet, innovation som är grunden för deras lyckade koncept. Härlig värme och härligt sväng med influenser från sydöstra Balkan med jazzig kryddning. Det är nu många år sedan Gadjos höll minnesvärda konserter på både offentliga respektive skolkonserter, alltid lika uppskattade, liksom deras naturliga kontakt med publiken.
Kulturverket våren 2024
Kulturverket
Söndag 25 februari kl 16.00
Entré
”Kända och okända barockkompositörer”
Antonio Vivaldi, Élisabeth Jacquet de la Guerre, Isabella Leonarda, Georg Philipp Telemann
Karlsson Barock
Cembalo / konstnärlig ledare: Göran Karlsson,
En ensemble ur orkestern
För mer info, exempel på musik och musiklänk: https://www.ezacke.eu/
Spelåret 2024 firar Karlsson Barock ha funnits som ensemble i 15 år! De har framfört musik från tidigt 1600-tal till det sena 1700-talet och lagt sig vinn om att komponera varierade och spännande program, både med välkända kompositörer och mindre kända namn. Orkestern spelar beroende på sättning i flera konstellationer, ibland hela orkestern, ibland mindre ensembler.
Konsertprogrammet innehåller musik av bl a superkändisen Antonio Vivaldi, G Telemann, I Leonarda och Elisabeth Jacquet de la Guerre, en tonsättare som var uppburen redan från tidiga år då hon som femåring spelade vid hovet i Versailles: Hennes egensinniga och djupt uttrycksfulla musik beundras alltjämt av en ständigt växande skara musikälskare.
Karlsson Barock har sin hemvist i Göteborg och består av ett femtontal musiker med hjärtat i den tidiga musiken. Gemensamt har de passionen för barockmusik på tidstypiska instrument. Orkestern har sedan sin första konsert 2009 byggt upp en omfattande konsertverksamhet i Göteborg med en egen konsertserie och med gästspel på andra platser. Karlsson Barock deltar i flera spännande projekt där man bland annat fokuserar på mötet mellan barockmusik och andra konstarter, vilket har fört orkestern och dess publik till nya konsertlokaler, allt från kyrkor och konsthallar, till ateljéer och smedjor.
Karlsson Barock satsar även på pedagogiska projekt där unga musiker får chansen att möta orkestermedlemmarna och prova på att spela tidig musik med autentiska instrument. Karlsson Barock har med sina inspirerade och lekfulla tolkningar av kända och okända verk samlat en hängiven publik som återkommer konsert efter konsert för att uppleva när musiken får liv!
All Världens Musik på Andersberg
Festlokalen, Grönevångs Torg 2
16 mars 16.00
FRI ENTRÉ
SAMARA
”Ett musikaliskt möte mellan Norden och Mellanöstern”
Ahmad al Khatib (oud)
Avin Omer (sång)
Youssef Hbeisch (perc)
Larisa Ljungkrona (dragspel,sång)
Stefan Bergman (bas)
Sten Källman (sax)
Samara började som trio med oud, bas och saxofon och utvidgades till sextett 2018 med den kurdiska sångerskan Avin Omer som också sjunger på arabiska och persiska. Larisa Mönttinen Ljungkrona på dragspel och finsk runosång och den palestinske slagverksvirtuosen Youssef Hbeisch.
Samara har turnerat flitigt både i Mellanöstern och Sverige och fått stort gensvar från publiken genom sin unika sammansättning och skickliga musikanteri.
Med både nyskriven och traditionell musik utforskar gruppen medlemmarnas olika musikaliska bakgrund där orientalisk modalitet möter nordisk folkmusik som utmynnar i nya klangvärldar och improvisationer.
Musikexempel:
Ya Dar. https://youtu.be/AMJkL9mAN4Q
SAMARA trailer 2022 https://youtu.be/-MuJ3n9MjOs
Kulturverket
Söndag 24 mars 16.00
"Lecons de Ténèbres"
Michel-Rickard de Lalande (1657-1726)
Elisabeth Holmertz, vokal
Nora Roll, gamba
Fredrik Bock, teorb
Paul Høxbro, galoubet, tambourin
Den nyskapande sångerskan E Holmertz hörde vi senast i originella Odd Size, som framförde Händels Messias på fyra musiker!
Texterna i Leçons de ténèbres (- Mörkrets läsningar/lektioner) kommer från Klagovisorna (Gamla testamentet) och handlar om Jerusalems förstörelse 587 BC. Efter att Babylonerna och deras kung Nebukadnessar II belägrat Jerusalem i 30 månader, brändes staden och totalförstördes. Jeremia går runt i spillrorna och berättar för oss om förstörelsen han upplever. Han gråter över de fruktansvärda konsekvenserna av brutaliteten och ger en röst åt de människor som var där. Språket är rått och han låter oss inte komma undan: ”Han lät mitt kött och min hud täras bort han krossade mina ben. Han byggde upp en mur mot mig och omringade mig med bitterhet och möda.” (Klag. 3:4-5)
Vi kan tolka orden utifrån sorgen och vreden när våra egna liv ligger i spillror av skilsmässa, sjukdom eller död. Man kan också säga att bibelverserna illustrerar världens kollektiva sorg över det förgängliga och över det mänskliga lidandet som alltid funnits. ”Vart är världen och mänskligheten på väg?” Som om människan är på väg mot aldrig förr anade grymheter och svårigheter. Faktum är att det mörka är en oundviklig del av mänsklighetens natur. Den har alltid gått sida vid sida om empatin, kärleken och ljuset. Men, speciellt nu när områdena runt Jerusalem återigen står i lågor.
När de olika Leçons de ténèbres skrevs och framfördes under barocken symboliserade de också det offer som Jesus gjorde för mänskligheten, hans lidande och hans död. I konsertens början är 15 ljus tända, som en bild av Jesus och människorna som en efter en övergav honom. Under konserten släcks ljusen, ett efter ett, och till slut fladdrar ett enda - ljuset som symboliserar hoppet - innan också det blåses ut.
Nej, vi kommer inte undan mörkret, men trots det spelar ljuset en stor roll. Vi får det i musiken av Lalande. Musiken som är så levande, så innerligt vacker och fylld av omtanke, värme och förlåtelse.
I den här konserten låter vi instrumentalmusik av de Lalande separera de tre ganska mörka lektionerna. På Galoubet&tambourin hör vi sviter med danssatser som ytterligare påminner oss om att livet är till för att levas - vi måste skratta, dansa och älska när vi kan!
Musikerna har spelat tidig musik tillsammans med flera av Europas ledande barockensembler. Elisabeth Holmertz har också en PhD i konstnärlig forskning.
För mer info: www.elisabethholmertz.com
Musikexempel: https://youtu.be/MUbYioTQzLQ?si=G7TiyBVb4kMo8F72
All världens musik på Andersberg
Grönevångs Torg
Kaféet på Medborgarservice (ingång till biblioteket)
20 april kl 16.00.
FRI ENTRÉ
Almir och Daniel
”Häftigaste balkanduon”
Om du älskar musik som är virtuos, energisk, lekfull och mångsidig, är Almir Meskovic och Daniel Lazar duo ett måste! Deras shower är ett glädjefullt firande av kreativitet och kamratskap.
Almir Meskovic och Daniel Lazar är skickliga musiker kända för livfulla framträdanden, prisbelönta av Jeunesse Musicale för sin förmåga att fånga även ung publik. De är influerade av folktraditioner och införlivar olika element i sin musik i en genomarbetad och tät musikupplevelse. Deras energiska liveshower är en fest för sinnena, med en imponerande improvisationsförmåga och publikkontakt.
Utdrag ur Ciro de Rosa (Italian Blogfolk Magazine:
Balkanmusikerna Almir Mešković (dragspel) och Daniel Lazar (fiol) …..energi, teknik och kommunikation, de är influerade av sin klassiska utbildning och musik från balkan, improvisation och traditionell norsk musik. En fantastisk uppsättning av två artister som vi skulle älska att se mer av i vår del av världen.
Duon har framträtt på Womex, den stora internationella världsmusikexpon, på Exit i Italien, Oslo World, Førdefestivalen, Mela mm, och har samarbetat med KORK, Norges Nationalteater, Toumani Diabate, Daniel Herskedal, Silje Nergård och Jelena Tomasevic.
https://www.almirdaniel.com/
Musikexempel:
https://www.youtube.com/@AlmirDanielduo?app=desktop
Kulturverket
Söndag 28 april kl 16.00
”Barock i folkton”
Kristine West flöjter (tvär- och blockflöjter)
Erik Rydvall nyckelharpa
I gränslandet mellan barock och svensk folkmusik:
Konsert innehåller ett axplock ur Johann Sebastian Bachs musikaliska skattkammare tillsammans med folkmusikfavoriter i egna arrangemang. Musiken är färgad av inspiration från naturen, spelmansstämmor på somrarna och uppväxten i en folkmusikmiljö med jam och buskspel. Resultatet, tror vi, blir ett möte mellan spelmansmusik och J.S Bach’s musik där lyssnaren får följa oss på en spännande och virvlande resa från barocken till idag.
Kristine West är en flerfaldigt prisbelönt flöjtist med rötter i den hälsingska folkmusiken. Med Masterexamen i tidig musik vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm, flertalet stipendier från bl. a. Kungl. Musikaliska Akademien, Konstnärsnämnden, Kulturrådet och Statens Musikverk, såväl som med en omfattande konsertverksamhet, har hon etablerat sig på både svensk och internationell musikscen.
Erik Rydvall
Nyckelharpsspelmannen Erik har vuxit fram som en stjärna på den svenska folkmusikhimlen redan under sin tid på Kungl Musikhögskolan. Med sitt starka personliga uttryck, virtuosa spel och sin ständinga lust till nya utmaningar är han en hett eftertraktad musiker, ofta till samarbeten över genregränser. Eriks musikaliska bredd kan inte beskrivas bättre än att han har turnerat med flamencokompaniet “Flamencos en route”, Danska radions flickkör, Norrlandsoperans Symfoniorkester, Dalasinfoniettan, konsertorganisten Gunnar Idenstam samt med den svenska världsmusikens grundare Ale Möller.
Musikexempel:
https://open.spotify.com/album/64uTW9784TlGaEPz1UzpNR?si=hzlsyZkwT6aHBJfrSkhz-Q
Video:
https://www.youtube.com/watch?v=Y1Q4Iq4p-JE
https://www.youtube.com/watch?v=i6zsC3MrVEg
https://www.youtube.com/watch?v=tBjuLUBBhds
Foto: Aron Mattsson