Kära publik och föreningsmedlemmar!
Missa inte den klassiska rundresan i kammarmusikens värld med Granmo Consort på söndag
den 25 september klockan 16!
Duon har varit verksam i det traditionella navet för klassisk musik, d v s
Wien, i tio år innan de flyttade till Göteborg och där berikar kultur- och
musiklivet i trakten med egna konserter, pedagogiskt arbete och
festivalarrangemang. Det blir en fest för öronen!
Jag tar tillfället i akt att på detta sätt ta med er i de diskussioner som förs
bland aktörer i kultur- och musikliv.
Pandemins effekter på kultur- och musikliv
Efter samtal med höjdare i branschen vill jag förmedla till er något som är
intressant. Pandemin har påverkat allt möjligt. Även konsertbesökares
beteende i hela Sverige.
Inte nog med att all publik inte hittat tillbaka till konsertarenor, utan man
planerar med kortare varsel, d v s bokar sent eller inte alls. Personligen passar det mig bra att kunna
spontant gå på en konsert utan att boka långt i förväg. Så jag har stor förståelse
för att vi lever lite mer spontant. Men för arrangörer är det en komplikation.
Man frågar sig: Har vi inte nått ut med information? Hur många stolar ska
sättas fram? Behöver vi möblera om? Vilka kommer, är det någon av dem vi
måste placera lite speciellt av hälsoskäl? Hur mycket hjälp behövs? Hur
många kakor skall bakas? Frågan är hur många dagar innan är rimligt att man bokar? Vad tycker ni kära publik?
Kommunikationskanaler
Ett annat intressant problem är hur vi kommunicerar med varandra. För
trettio år sedan var det post och annons i tidning som gällde. Sedan kom
mejl och hemsidor. Nu är det Facebook, instagram…jag kan inte räkna dem
alla:) Unga läser inte ens sina mejl! Detta har skapat en skiljelinje mellan
unga och gamla. Hur ska vi kunna överbrygga gapet mellan dessa?
Biljetter
I länder som Irak, Syrien och säkert flera i området är publiken van vid att inte
betala för att höra livemusik. Musikerna får en lön så de kan ägna sig det de
är bäst på, att spela istället för att administrera. Idag i Sverige driver musiker egen firma. Jag har sägas att biljettpriser bör höjas för att visa
respekt för musikers arbete. Som arrangör vill jag ha så låga priser som
möjligt för att inkludera dem som är sämre lottade. Hur ska en pensionär med
garantipension, en sjukpensionär, en sjukskriven, en kulturarbetare, en
arbetslös, en nyanländ, en studerande kunna köpa biljetter till allt? Om man
fattar intresse på en konsert vill man gärna gå på fler. Eller är det bättre att
skaffa sig en annan gratishobby?
Vi ser att alla andra tvingats höja sina biljettpriser och känner oss tvungna att
följa efter. Föreningen behöver sina medlemmar för att kunna söka bidrag till
gager mm, så ett förslag är:
100 kr för medlemsskap och 150 kr för entré. De som hjälper till praktiskt
får fribiljett, en möjlighet för den ekonomiskt utsatte som orkar att delta på konserten. Konserterna på Andersberg är alltid gratis enligt politiskt beslut.
Jag vill gärna höra era synpunkter och ha en dialog på varför och hur vi ska
tänka vad gäller bokningar, kommunikationskanaler och biljettpriser.
Fortsätt gärna med tips om musik som vi försöker tillgodose i sinom tid. Vi har
haft fados, Jakob Koranyi, Lelo Nika m fl på era
förslag, nästa år blir det bl a Erik Rydvall som ett publikförslag! Kom gärna med idéer!
Kajsa Bacos